Jak sprawdzić zawór EGR czy działa? Po czym poznac że zawór EGR jest zepsuty?

Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest kluczowym elementem systemu kontroli emisji spalin w nowoczesnych silnikach spalinowych. Jego głównym zadaniem jest recyrkulacja części spalin z powrotem do komory spalania, co pomaga obniżyć temperaturę spalania i tym samym zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx). Niestety, jak i wiele innych komponentów samochodowych, EGR może ulec awarii. W artykule tym omówimy, jak sprawdzić, czy zawór EGR działa poprawnie oraz jakie są typowe objawy jego uszkodzenia.

Jak działa zawór EGR?

Zadaniem zaworu EGR jest kontrolowanie ilości spalin recyrkulowanych z powrotem do silnika. Działa on na zasadzie otwierania i zamykania kanałów wlotowych, przez które przechodzą spaliny. System EGR zazwyczaj pracuje w określonych warunkach, takich jak niskie i średnie obciążenie silnika oraz umiarkowane prędkości obrotowe. Gdy warunki te są spełnione, zawór EGR otwiera się, pozwalając spalinom na ponowne wejście do komory spalania.

Objawy uszkodzonego zaworu EGR

Uszkodzony zawór EGR może znacząco wpłynąć na wydajność i ekologię silnika. Do najczęstszych objawów uszkodzonego zaworu EGR należą:

  • Spadek mocy silnika: Awaria zaworu EGR może prowadzić do nieprawidłowego spalania paliwa, co skutkuje spadkiem mocy silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa: Niesprawny zawór EGR może spowodować, że silnik będzie pracował mniej efektywnie, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa.
  • Wyższa emisja spalin: EGR jest odpowiedzialny za redukcję emisji tlenków azotu. Gdy zawór jest uszkodzony, emisja tych szkodliwych związków rośnie.
  • Kontrolka Check Engine: W wielu nowoczesnych pojazdach układ diagnostyczny OBD II może wykryć problemy z zaworem EGR i zapalić kontrolkę Check Engine.
  • Nietypowe odgłosy z silnika: Uszkodzony zawór EGR może generować nietypowe odgłosy, takie jak stukanie czy trzaski.
  • Wyższe obroty biegu jałowego: Problemy z EGR mogą prowadzić do niestabilnych obrotów silnika na biegu jałowym.
Przeczytaj też:  Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu. Jak długo można jeździć z uszkodzonym kołem dwumasowym?

Przyczyny awarii zaworu EGR

Istnieje wiele przyczyn, które mogą prowadzić do awarii zaworu EGR:

  • Zanieczyszczenia: Spaliny zawierają sadzę i inne cząstki stałe, które mogą zatykać zawór EGR.
  • Awaria mechaniczna: Części ruchome zaworu EGR mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu.
  • Problemy z układem sterowania: Czujniki i elektronika związana z system EGR mogą zawodzić, co wpływa na jego prawidłowe działanie.
  • Korozja: Wilgoć i inne czynniki środowiskowe mogą prowadzić do korozji elementów EGR.

Jak samodzielnie sprawdzić zawór EGR?

Sprawdzenie zaworu EGR wymaga pewnych umiejętności i narzędzi, ale jest możliwe do wykonania samodzielnie. Oto kilka kroków, które można podjąć:

1. Sprawdzenie kodów błędów

Użyj skanera OBD II, aby sprawdzić kody błędów. Jeżeli którykolwiek z kodów dotyczy system EGR, może to być sygnał, że zawór jest uszkodzony.

2. Wzrokowa inspekcja

Sprawdź zawór EGR i jego okolice pod kątem wycieków spalin, uszkodzeń mechanicznych lub dużej ilości nagromadzonej sadzy.

3. Test mechaniczny

Wyjmij zawór EGR i sprawdź, czy mechanizm zaworu porusza się swobodnie. Jeżeli występują opory, zawór może być zatkany lub uszkodzony.

4. Test elektryczny

Jeżeli EGR jest sterowany elektrycznie, sprawdź oporność cewki i elementów elektronicznych za pomocą multimetra według specyfikacji producenta.

Jak czyścić zawór EGR?

Jeżeli zawór EGR jest zanieczyszczony, możesz go wyczyścić, co często pomaga przywrócić jego prawidłowe działanie. Oto kroki, jak to zrobić:

  • Demontaż zaworu EGR. Zdejmij zawór EGR z silnika. Upewnij się, że masz nową uszczelkę do ponownego montażu.
  • Czyszczenie mechaniczne. Użyj szczotki drucianej i specjalistycznych środków czyszczących, aby usunąć nagromadzoną sadzę i inne zanieczyszczenia.
  • Czyszczenie chemiczne. Użyj odpowiedniego środka chemicznego, aby dokładnie oczyścić wnętrze zaworu EGR. Środki te mogą rozpuścić trudniejsze do usunięcia zanieczyszczenia.
  •  Montaż. Po wyczyszczeniu zaworu EGR, zamontuj go z powrotem na swoje miejsce z nową uszczelką, aby zapewnić szczelność.
Przeczytaj też:  Ubezpieczenia Wefox - opinie, informacje ceny OC, AC, NNW

Kiedy wymienić zawór EGR?

Jeżeli czyszczenie nie przyniosło oczekiwanych rezultatów i zawór EGR nadal nie działa poprawnie, czas na jego wymianę. Kupując nowy zawór, upewnij się, że pochodzi on od zaufanego producenta i jest kompatybilny z Twoim samochodem.

Zawór EGR odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji spalin i poprawie wydajności silnika. Regularne sprawdzanie i konserwacja tego elementu może zapobiec wielu problemom mechanicznym oraz ekologicznym. Jeżeli zawór EGR ulegnie awarii, ważne jest, aby jak najszybciej podjąć działania naprawcze lub wymienić go na nowy, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika i mniejsze zanieczyszczenie środowiska.